CHESTER BROWN: SEX NENÍ ZADARMO (RECENZE)

Provokativní název této knihy probudil mou pozornost a díky němu jsem objevil knihu, která tu asi ještě nebyla. Komiksů s vážnými tématy vychází hodně, ale nepamatuji si, že by některý z nich polemizoval s tak důležitým problémem, jako je prostituce.

Knihu si můžete koupit zde.

Příběh této knihy je jednoduchý: známý komiksový kreslíř Chester Brown dojde k závěru, že romantická láska není nic pro něj, protože mu nic dobrého nepřináší. Brzy mu ale začne chybět sex a dojde k tomu, že není nepatřičné za něj platit. Po prvních nesmělých oťukávačkách se naplno ponoří do světa placeného sexu a objevuje otázky, na které hledá odpověď. A současně se ptá: proč je prostituce kriminalizovaná a nemělo by tomu být jinak?

Je důležité zmínit, že Chester Brown je Kanaďan a tam se k prostituci přistupuje jinak, než u nás. My jsme někde na půli cesty. Samotná prostituce zákonem zakázána není, ale potírá se kuplířství. Některé obce také prostituci potírají v rámci svých místních vyhlášek. Pohledem na mapu světa ale brzo dojdeme k tomu, že ve většině zemí světa je prostituce nelegální. Cílem knihy Sex není zadarmo je položit na stůl argumenty, proč by nejstarší řemeslo našeho světa mělo být zcela legální a, jak tvrdí autor, neregulované.

Kniha má vlastně dvě části. Nejdřív sledujeme komiks, přiznaně autobiografický, který vypráví o tom, co Chester Brown zjistil na své pouti po privátech (a nejen tam, v pozdější době si dámy zval k sobě). Vypráví své příhody, které zažil a o ženách, které potkal. Někdy tyto momenty vypadají samoúčelně, ale vše má svůj důvod.

A ten se dozvíme v jakési “druhé části” knihy, ve které jsou tzv. dodatky a poznámky ke knize. Brown zde vysvětluje, proč se má prostituce dekriminalizovat a nemá se podrobit regulaci. Většina z jeho argumentů se na první pohled zdá logická, ale nemohu se zbavit dojmu, že si svou argumentaci ulehčuje zkreslujícím pohledem na věc. Tvrdí například, že prostituce nemá být zdaněná, protože sex je posvátný – navíc to dává do souvislosti s příspěvky církvi, které se v jeho zemi také nedaní.

Většina jeho argumentů se ale zdá být neprůstřelnými. Ptá se například: proč je špatné platit za něco, co si domluvíte? Za knihu, pečivo nebo sex? A proč by se měl nějak regulovat sex jako takový, když dobrovolný neplacený sex na jednu noc se nereguluje? A když někdo říká, že hrozí šíření pohlavních chorob - to samé hrozí i u spontánního neplaceného sexu na jednu noc a nikdo to nereguluje.

Pro mě jako čtenáře byl komiks zajímavější, než následná osvětová část. Strohý styl tématu prospěl, stejně jako je fajn, že komiks nesklouzl k pornografii (vlastně, z celé dvousetstránkové knihy je jen jedno okénko, kde je to na hraně porna). Pro lidi, kteří nemají zkušenosti s tímto světem a ani se to nechystají napravit je to zajímavý vhled. Jako společenská agitka (navíc v souvislosti s tím, že se Chester Brown hlásí k libertariánům) to je slabší.